1. Rower elektryczny Falcon



Na "pierwszy ogień" idzie krótka prezentacja projektu z 2016 roku, czyli rower elektryczny na bazie ramy Falcon.

Rower elektryczny Falcon




Dane:
  • Rama: Falcon
  • Silnik: QS 205 V3 (moc znamionowa: 3000W / typ uzwojenia: 24x5)
  • Akumulator: Ogniwa Sanyo 18650GA (napięcie: 84V / prąd: 50A / pojemność całkowita: 35Ah)
  • Sterownik: Sabvoton SVMC 72150 (napięcie max.: 95V / prąd max.: 150A)
  • BMS: 8-20s (prąd max.: 80A)
  • Amortyzator przedni dwupułkowy: Zoom 26" (skok: 180mm)
  • Amortyzator tylny: DNM-RCP3 (długość: 220mm x skok: 66mm / twardość sprężyny: 650lbs)
  • Zestaw hamulców: Shimano SLX z metalicznymi klockami hamulcowymi
  • Tarcze hamulcowe: Shimano SM-RT86 (średnica: 203mm)
  • Korba: Alivio FC-M430
  • Pedały: Platformy BOP Can-Can
  • Suport: NECO BSA 133mm
  • Przerzutka tylna: Shimano Altus RD-M310
  • Manetka przerzutki: Shimano Revo Shift SL-RS35
  • Wolnobieg: DNP 7s
  • Kierownica: BOP 760
  • Mostek: BOP Wallride
  • Obręcz przednia: Dartmoor Rider 26"
  • Opona przednia: Continental XKing
  • Obręcz tylna: motocyklowa Excell19x1,4"
  • Opona tylna: motocyklowa Heidenau 19x2,5"
Zaprezentowana konfiguracja ma naprawdę ogromny potencjał, tym bardziej,  że wybrałem jeden najmocniejszych, dostępnych na ryku silników.

Uważam, że wybrane przeze mnie części to bezwzględne minimum pod względem jakości, aby zachować bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Moce, prędkości i przyśpieszenia, które generuje ta konstrukcja są tak duże, że trzeba zainwestować w dobre koła, hamulce i zawieszenie.

Przedni amortyzator nie sprawiał mi co prawda problemów ale nie jest on jednak polecany do ciężkich konstrukcji.
Dużo lepszym wyborem jest amortyzator DNM-USD-8.

Prędkość maksymalna tego roweru to 60km/h, moment obrotowy to ok 160Nm a zasięg, który jest zależny od tego ile się pedałuje, wynosi między 80-150km.
Waga roweru w tym przypadku to 54kg.




Co warto wiedzieć podczas budowy i eksploatacji takiego roweru?
  • Bardzo ważną rzeczą jest wybór akumulatorów. Najlepszym obecnie rozwiązaniem są akumulatory litowo-jonowe typu 18650 takich marek jak LG, Sony, Sanyo lub Samsung. Nieznane nam marki proponujące pojemności powyżej 3500mAh to ŚCIEMA! Dobrze sprawdzają się także akumulatory litowo-polimerowe Turnigy 5000mAh typu hardcase, czyli takie w twardej plastikowej obudowie. Należy unikać akumulatorów o małej wydajności prądowej.
  • Przy silniku typu HUB, który jest montowany w kole, należy pamiętać aby obręcz i szprychy były bardzo wytrzymałe. W moim wypadku sam silnik waży prawie 13kg! Stąd właśnie obręcz, szprychy, opona i dętka są motocyklowe.
  • Bardzo ważną rzeczą jest maksymalne odseparowanie wiązki przewodów silnika od obracających się części. Dzięki temu unikniemy przetarcia kabli i zwarcia. Do tego celu najlepiej nadają się plastikowe opaski zaciskowe.
  • Dętkę najlepiej wybrać trochę większą niż rozmiar opony. Dzięki temu nie rozciąga się ona a jej ścianki pozostają grubsze i przez to odporniejsze na ewentualne przebicia (ja do opony o szerokości 2,5" wrzuciłem dętkę 2,7")
  • Po przejechaniu ok 100km należy dociągnąć szprychy w tylnym kole, ponieważ duże siły, które na nie działają podczas jazdy, luzują napięcie. Silnik po prostu musi się "ułożyć" w kole.
  • Podczas jazdy używa się głównie przedniego hamulca, dlatego musi być on dobrej jakości a tarcza obowiązkowo jak największa (u mnie: 203mm).
  • Do ciężkich e-bików zaleca się dampery ze sprężyna, której twardość należy dobrać do wagi użytkownika. Najczęściej stosuje się twardości między 450lbs jako wartość minimalna, do 650lbs dla osób ciężkich, ok 100kg. Sprężyna posiada także regulację, dzięki której można ją ścisnąć i zwiększyć twardość o jakieś 10%.
  • Przedni amortyzator najlepiej dwupółkowy. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewniamy większą sztywność całego układu przy główce sterowej ramy. Bardzo dobrym produktem pod względem jakości i ceny, jest amortyzator DNM-USD-8. Można również zainwestować w używane z "wyższej półki" np: RockShox Boxxer.
  • Przed pierwszą jazdą należy sprawdzić czy wszystkie połączenia śrubowe są solidnie dokręcone. Dobrze jest też stosować płynny środek do zabezpieczania gwintów (ten słabszy, ponieważ mocniejszy jest zbyt silny i podczas serwisowania możemy mieć kłopoty z odkręceniem śrub). Dobrym zwyczajem jest również okresowe sprawdzanie takich połączeń.

Niestety nie posiadam filmów z tamtego okresu, natomiast dużo można znaleźć w internecie, wpisując w wyszukiwarce "Falcon e-bike"


Komentarze

  1. Dziękuje za ten poradnik, na pewno przyda mi się to podczas wyboru roweru elektrycznego dla seniora. Wezmę to pod uwagę.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz